گام به گام تا تبلیغات پیامکی موفق؛
اصول بازاریابی با پیام کوتاه

بازاریابی پیامکی این روزها به یک تکنیک علمی؛ برای جلب مشتری تبدیل شده و اغلب صاحبان مشاغل در کنار برنامه هایی که برای توسعه و رونق کار خود دارند، از ارسال پیامک؛ توسط سامانه‌های پیام کوتاه، به عنوان یک روش استراتژیک، در تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند.

بنا بر آمار ارائه شده توسط سازمان ارتباطات؛ این نوع از تبلیغات بازدهی بسیار بالایی دارد و امروز طرفداران با اطمینان از نقطه اثر این روش، بر روی آن تمرکز کرده اند.

از جمله مزایایی که سبب می شود؛ بازاریابی پیامکی به توسعه کسب و کارها کمک کند، می توان به ارتباط مستقیم با مخاطبان و مشتریان، استفاده از فنون تاثیر محتوا، گسترش کاربرد تلفن همراه و تاثیرگذاری آن در زندگی خصوصی افراد و… اشاره کرد.

چرا بازاریابی پیامکی؟

،نمی‌توان منکر این موضوع شد که افراد جامعه، در زمان کنونی بیش از هر ابزار دیگری، به تلفن های همراه خود وابستگی دارند؛ علاوه بر این اقتضائات زندگی در جامعه امروزی، تمایل افراد را برای فعالیت فیزیکی کاهش داده و اغلب ترجیح می دهند بسیاری از خدمات را بدون آن که مجبور به تغییر مکان باشند؛ دریافت کنند.

همین امر سبب شده تا پیامک، گزینه خوبی برای بازاریابی و تبلیغات باشد؛ چراکه برای هر دو طرف یعنی فرستنده و گیرنده؛ کم‌ هزینه است و به شرط در نظر گرفتن استانداردهای لازم و همچنین ارسال پیامک هدفمند سازی شده؛ می‌تواند بسیار مثمرالثمر باشد؛ و رضایت طرفین را جلب کند.

کلید موفقیت در هدفمندسازی تبلیغات پیامکی

برای آن که بازاریابی پیامکی موفقی داشته باشید،در اولین مرحله باید درک و شناخت کافی از کسب و کار خود داشته باشید؛ سپس بررسی نمایید که تبلیغات پیامکی تا چه میزان در توسعه و رونق کار شما موثر است.

پس از بررسی می توانید مخاطب مورد هدف خود را شناسایی کرده و در ادامه راه؛ برای معرفی محصولات جدید و خدمات مختلف خود؛ از ارسال پیامک استفاده کنید.

ارسال پیامک در پیرامون کسب و کار شما؛ می‌تواند شامل یک نوآوری در تولید، ارائه محصول با قیمت کمتر، فروش انبوه، اطلاع رسانی از  تخفیف های ویژه یا خدمات مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، املاک و … باشد.

برنامه ریزی برای اثربخشی

 ابتدا باید هدف خود را تعیین کنید، تا تعیین محتوا و دیگر اصول ارسال پیامک در راستای هدف شما قرار بگیرد.استفاده از پیامک اگر چه استراتژی خوبی است اما به تهیه یک برنامه مدون در جهت اثر بخشی نیاز دارد.

هدف می تواند فروش محصول، عضویت در شبکه اجتماعی شما، اطلاع رسانی و یا ترغیب به مشارکت باشد اما به هر حال نباید بدون در نظر گرفتن آن گامی بردارید چون در این صورت نمی توانید میزان توفیق خود را بسنجید.

گام بعدی تهیه سامانه ای است که از آن طریق بتوانید تبلیغات و بازاریابی پیامکی خود را آغاز کنید. واقعیت این است که گوشی تلفن همراه شما نمی تواند برای  این منظور کمکی کند. یعنی هر چقدر هم بتوانید با یک تلفن همراه پیامک ارسال کنید، برای ارسال پیامک انبوه به نیت تبلیغات به یک سامانه پیام کوتاه؛ هم چون سامانه پیام کوتاه قاصدک نیاز دارید.

 

از جمله ویژگی های مهمی که سامانه های پیام کوتاه دارند؛ قابلیت دسته بندی و فیلترسازی گیرندگان پیام و داشتن لیست جامعی از  اقشار مختلف مخاطبان است.

علاوه بر این مناسب بودن شماره سامانه نیز اهمیت دارد. معمولا شماره های رند و کوتاه مورد توجه و اعتماد بیشتری قرار می گیرند و شماره های طولانی اغلب مورد توجه نیستند.

تنظیم محتوا

پس از تأمین بسترهای ارسال پیامک، کار اصلی برای دارندگان کسب و کارها شروع می شود. تهیه متن و محتوایی مخاطب پسند؛ یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین قسمت ماجرای تبلیغات پیامکی است. شما می‌توانید با انتخاب محتوایی هدفمند، مخاطب را متقاعد کنید تا تصمیمی نزدیک به خواسته شما بگیرد و برای استفاده از محصول یا خدماتی که به او پیشنهاد کرده اید ترغیب شود.

نا گفته نماند که میزان تاثیر گذاری این محتوا، وابسته به عوامل مختلفی هم‌چون زمان ارسال پیامک، تحوه شروع پیام، کلمات و عباراتی که به کار می‌برید؛ است.

برای تنظیم یک محتوای پیامکی در زمینه تبلیغات و بازاریابی به چه نکاتی توجه کنیم؟

از کلمات و جملات مثبت و امید بخش استفاده کنید.

 نگاه منفی به مسائل مخاطبان را از شما دور خواهد کرد چون باعث کسالت و ناامیدی در آن ها می شود. آن ها باید نشاط همراهی با شما را درک کنند و این زمانی اتفاق می افتد که محتوای پیام شما، امیدآور، مثبت، صمیمانه و گرم باشد.

ارزش آفرینی برای مخاطب

برای کسانی که از طریق پیام کوتاه با شما ارتباط برقرار می کنند، تا کسانی که ممکن است پیام شما را نادیده بگیرند؛ ارزش خاصی قائل شوید، این تمایز را می توانید با ارائه خدمات و امکانات در ارائه محصول خود در نظر بگیرید و از این طریق به کسانی که همراهی خود را به شما ثابت می کنند امتیازات ویژه ای بدهید.

اختصاص کد تخفیف از طریق پیامک، تعیین پاداش برای مشتریانی که از این راه به سوی شما می آیند، ایجاد امکان عضویت و بهره مندی رایگان از برخی خدمات شما، می تواند ارزش هایی باشد که شما برای مشتریان واقعی خود تعریف می‌کنید؛ تا از این طریق بازاریابی و تبلیغات موثری را تجریه کنید.

غنیمت شمردن فرصت ها

با توجه به اینکه شما از طریق پیام کوتاه تنها به اندازه چند واژه محدود فرصت دارید تا از آن طریق جذب مشتری کنید؛ لذا فرصت را غنیمت بشمرید و در انتخاب واژه ها دقت لازم را به عمل آورید. برای این منظور بهتر است با یک نویسنده و اهل فن مشورت کنید.

در این خصوص؛ علاوه بر عین سادگی و اختصار، باید مزیت رقابتی خود را هم در محتوا مطرح کنید. بهتر است در این فرصت کوتاه برگ برنده خود را رو کنید تا انگیزه ای را برای پیگیری های بعدی مخاطب ایجاد کرده باشید.

می توانید به پروژه موفق و مشهوری که به تازگی تمام کرده اید اشاره کنید و یا محصول جدیدی که کمیاب شده اما شما به آن دسترسی دارید را به مخاطب خود پیشنهاد دهید.

 البته همه پیامک‌های شما نباید به تعریف از خودتان محدود شود و اگر با موفقیت خود را ارائه کردید، لازم است در بخشی از پیامک به نحوه برقراری ارتباط بپردازید؛ تا اگر در لحظه تصمیم گرفت، پیشنهاد شما را بپذیرد؛ بتواند سریعاً با شما ارتباط برقرار کند. در این میان شماره تماس و پیامک راه های مطمئن تری نسبت به ایمیل و… هستند.

جلب اعتماد مشتری

اما در رابطه با تبلیغات پیامکی برخی نکات اگرچه جزئی اما به اندازه موارد دیگر اهمیت دارند. به لحاظ روانشناختی تنها زمانی موفق خواهید شد که بتوانید اعتماد مشتری را جلب کنید و برای این کار حتی کوچکترین مسائل هم مورد توجه قرار می گیرند.

 این که شما چه زمانی پیامک را ارسال می کنید در برداشت طرف مقابل اثرگذار است. اگر در زمان استراحت، روز تعطیل، نیمه شب و … پیامک تبلیغاتی ارسال می کنید انتظار نداشته باشید در مرکز توجه مشتری‌تان قرار بگیرید؛ چون احتمالا او در آن ساعات اولویت های مهم‌تری دارد و به شما توجه چندانی نخواهد کرد.

صداقت با مشتری 

 با مشتری صادق باشید، اگر کاری از عهده شما بر می آید به مشتری پیشنهاد دهید و سعی نکنید با اغراق و غلو در توانایی هایتان، مشتری را فریب دهید. این کار حتی اگر برای یک بار موفقیت آمیز باشد، اما پس از مدتی هم مشتری از شما دور خواهد شد و هم به اعتبار حرفه ای‌تان لطمه وارد می‌کند.

 در نهایت فراموش نکنید که با یک بار ارسال پیامک؛ نمی‌توانید به دستاورد مطلوبی برسید؛ برای به نتیجه رسیدن؛ در پی یک ارتباط مستمر و حساب شده با مشتری خود باشید. به عنوان مثال می توانید طی چند ماه هر ۲ ماه یکبار پیشنهاد خود را تکرار کنید تا از طریق  یادآوری در حافظه مخاطب به او نزدیک‌تر شوید.

در پایان این که اعتماد به متخصصان این حرفه نظیر سامانه پیامک قاصدک نتایج مفید تری را برای شما رقم خواهد زد و تمامی این مراحل را با اصول صحیح برای شما پیش می‌برد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *